Reboot

Rubrika: Jen tak

V posledních letech mé stránky strádaly. Nový článek se objevil přibližně jednou za rok, což je žalostně málo. Důvodů to mělo více, ale hlavní bylo s tím něco udělat.

Prvním důvodem bylo to, že se bohužel již moc nevěnuji figurkovým hrám a ani malování. Můj volný čas vyplnili mí dva malí synové, a když večer nějaká chvíle zbyde, už nemám síly na to, abych se soustředil za štětcem. Určitě se chci v budoucnu k figurkám zase vrátit, ale teď není ten pravý čas. Moji kluci jsou ve věku, kdy stojí o mou pozornost a já chci takového stavu využít a věnovat se jim. Později, až budou větší a budou naopak preferovat to, když rodiče si budou dělat něco vlastního a nebudou se jim plést do jejich činností, nastane chvíle návratu k Warhammeru a dalším hrám. Samozřejmě je tady ještě možnost, že kluky budou figurky lákat (ten starší se již občas zeptá), ale teď je na to ještě brzy, možná za dva nebo tři roky, uvidíme. Ač v tuto možnost potají doufám, nemohu se na ni spoléhat. Prostě nyní jsou figurky na nějakou dobu pasé.

Daník a Viktor
Moje dvě nejzdařilejší figurky

Druhým důvodem malé aktivity na mých stránkách byl použitý publikační systém. V roce 2002, když jsem stránky na serveru honza.info založil, jsem zvolil systém PostNuke. Byl v tehdejší době rozumně rozšířený a jeho kvalita byla na tehdejší dobu dobrá. Nicméně za pár dalších měsíců se svět změnil, ale PostNuke ne, a kvalita ostatních systémů letěla vzhůru, kdežto PostNuke stagnoval. A jak čas běžel, ukázalo se, že jsem příliš líný pracovat v systému, který je příliš náročný na obsluhu. Publikovat jen trošičku pokročilejší článek bylo nadmíru komplikované. S obojím jsem se rozhodl něco udělat.

PostNuke - původní publikační systém na mojich stránkách

Začněme od řešení druhého bodu — technické zázemí webových stránek. Jak jsem se zmínil, stránky byly postaveny na systému PostNuke, který v průběhu doby zanikl, resp. se přetvořil do nového projektu s názvem Zikula. V každém případě to znamenalo, pokud chci stránky nějakým způsobem aktualizovat, změnit publikační systém, ať již na zmíněnou Zikulu, nebo na jiný. V této situaci jsem se rozhodl stanovit si jasná kritéria pro výběr systému:

  • Systém musí podporovat příspěvky, statické stránky a čtenářské komentáře (to je poměrně základní požadavek, který splňují asi všechny systémy, lépe či hůře, ale všechny)
  • Systém musí podporovat knihovnu downloadů. V PostNuke se jednalo o automatickou součást standardní instalace, v mnoha jiných systémech však standardně něco takového chybí, je nutno řešit plug-iny apod., což je v pořádku, nicméně taková funkcionalita musí být k dispozici. Požadavky na knihovnu downloadů jsou následující: třídění downloadů do kategorií, počítadlo stažení souborů, procházení downloadů resp. kategorií, statistiky downloadů, pokud možno pak upload souborů z webové administrace systému.
  • Systém musí mít komfortní administraci, umožnit pohodlné zadávání příspěvků webového rozhraní včetně uploadu fotografií apod., musí podporovat publikování příspěvků přes mail (vyzvedávání skrz speciální mailový účet), a také přes XML-RPC.
  • Systém musí podporovat šablony vzhledu a já budu schopen na něj adaptovat svou stávající šablonu z PostNuke.
  • Systém musí podporovat permalinky (hezké trvalé odkazy) – PostNuke toto nepodporoval.
  • Musí se jednat o jeden z nejrozšířenějších systémů, aby kolem něj existovala široká komunita uživatelů i vývojářů a široká knihovna různých rozšíření.
  • Systém musí dostávat pravidelné aktualizace, musí být živý. Nechci stránky provozovat na systému, který opět skončí, tak jako se mi to stalo s PostNuke. Pokud systém neobdržel aktualizaci více než jeden rok, považuji jej za mrtvý a je automaticky vyloučen z výběru.
  • Nesmí se jednat o systém typu One-Man-Show (vyvíjený jedním člověkem nebo velmi malou skupinou lidí), kde opět snadno hrozí ukončení projektu, kdy jediný nebo klíčový vývojář na něm přestane pracovat.

Dále jsem měl několik dalších kritérií pro svůj web, které již nejsou kladeny na publikační systém, ale spíše na mě.

  • Vzhledová šablona již nebude postavena na tabulkách (formátování vzhledu pomocí tabulek), ale použiji k tomu CSS styly. Web bude rozumně čitelný, i když bude CSS styl chybět. Musím tedy vzhledovou šablonu vytvořit úplně jinak, přitom ale výsledek má být vzhledově co nejbližší tomu předchozímu.
  • Zachovám funkční většinu původních adres webového serveru, které budou přesměrovávat na odpovídající položky na novém webu. Toto se bude týkat příspěvků a downloadů, kdy odkaz na původní článek nebo soubor automaticky přesměruje uživatele na stejnou položku v novém systému. Toto přesměrování jsem provedl pomocí modulu mod_rewrite webového serveru Apache a jeden z příštích článků bude pojednávat o tom, jak jsem to udělal.

Po otestování několika systémů a zvážení všech pro a proti jsem se rozhodl pro systém WordPress. Jedná se o nejrozšířenější blogovací systém vůbec, existuje pro něj obrovská knihovna rozšíření (více než 4000 plug-inů), vývojářská i uživatelská komunita je skutečně velká. Jak už to chodí, ideální systém nenaleznete, každý má své plusy a mínusy, musíte najít takový, který Vám z dostupných vyhovuje nejvíce. WordPress např. neumí publikovat více blogů na jedné instalaci, to ale naštěstí nepotřebuji. Vzhledem k mým požadavkům vyšel z boje vítězně právě WordPress a Vy si nyní čtete můj první příspěvek napsaný přímo v tomto systému (předchozí jsou naimportované z PostNuke).

WordPress - nyní pohání mé webové stránky tento systém.

No a teď bychom se měli vrátit k bodu prvnímu. Takže o čem vlastně hodlám psát?

  • Stále se může stát, že budu psát o figurkách. Scénu nadále sleduji, časopis White Dwarf mi každý měsíc přistane v poštovní schránce, webová fóra čtu, takže jsem v této chvíli sice poměrně pasivní, ale nejsem úplně out.
  • Živím se počítači, počítače mě zajímají a baví, a tak si budete číst mé postřehy ze světa počítačů. Tedy z kompletního ITC. Kromě běžných aplikací se občas podíváme i na servery, mobilní telefony, webové služby atd.
  • Nintendo. Máme doma Wiičko i DS-ko, hrajeme celá rodina (teda zatím kromě toho nejmladšího, ale to jen zatím), a tak budu psát články o těchto systémech, o hrách na ně a možná nejen na ně.
  • Cokoliv dalšího, co mě zaujme, nebo budu mít potřebu ventilovat. Když se mi bude něco líbit, nebo naopak, když mě něco naštve. Může se to týkat politiky, lidí, rodiny, práce, prakticky čehokoliv.

Tímto svůj článeček končím. Na rozdíl od mých předchozích webových stránek zde již fungují komentáře, takže pokud se chcete vyjádřit, máte prostor. Nejen k tomuto článku, ale dokonce i k minulým, a samozřejmě k budoucím.